Skip to main content

RIGBY & PELLER en LINCHERIE

RETAIL, INTERNATIONAAL

Graziosi Progetti creëerde voor lingeriebedrijf Van de Velde het perfect passende winkelinterieur.
Het Belgische Van de Velde ontwerpt en produceert luxe lingerie, en verkoopt deze in eigen winkels –  in Nederland bekend onder de naam Lincherie, in het buitenland als Rigby & Peller. Yan Aerts, Head of Retail bij Van de Velde: “Wij zijn producent van drie lingerie merken, elk met een eigen doelgroep: PrimaDonna, Marie Jo en Andres Sarda. In onze winkels streven wij ernaar deze merken zo goed mogelijk te presenteren, en een unieke winkelervaring te bieden aan onze klanten. Die krijgen bij ons uitzonderlijke service, en altijd het beste advies in een zo aangenaam mogelijke omgeving. Wij verkopen geen bh’s, maar style.”

Customer journey
Van de Velde vroeg Nina Graziosi en Felicia Hompus van Graziosi Progetti om het interieur van hun winkels te ontwerpen, als onderdeel van een vernieuwd winkelconcept. Voor deze vernieuwing waren meerdere redenen, vertelt Aerts: ”Ten eerste is vanwege Corona de customer journey veranderd. Als klanten nu in de winkel komen, hebben ze al online gezocht. Ze wijzen iets aan op hun mobiel, en vragen of we dat hebben. En, heel belangrijk, ze willen het verhaal achter een product weten: hoe wordt het gemaakt, hoe zit het met duurzaamheid?

Daarbij wilden we ook een andere, jongere doelgroep aanspreken. We hebben aan Nina en Felicia uitgelegd hoe de consument veranderd is, en dat we een meer inspirerende  winkelervaring wilden bieden.”

3D spiegel
Om de klantervaring aan den lijve mee te maken, bezocht Nina Graziosi zelf een van de winkels. “Ik heb daar het complete traject meegemaakt – hoe kom je binnen, hoe word je ontvangen? In een winkel gaat het niet alleen om de inrichting, maar ook om de mensen die er werken. Wat ik heel bijzonder vond, was de tool die Van de Velde heeft ontwikkeld om voor klanten de best passende lingerie te selecteren: een 3D spiegel die je lichaam binnen een minuut scant op 140 punten.” Aan de hand hiervan wordt de juiste maat berekend, en kunnen de stylistes op een iPad de juiste producten uit het winkelassortiment selecteren. “De paskamers vormen een belangrijk onderdeel van het winkelconcept. Wij hebben die speciale spiegel natuurlijk behouden, maar wel een nieuw verlichtingsconcept toegepast, met led strips die zorgen voor een egale belichting.”
Deze verlichting neemt niet alleen storende schaduwen weg, maar je kunt er ook  verschillende sferen mee creëren legt Aerts uit: ”Bijvoorbeeld daglicht voor een badpak en meer gedempt licht voor lingerie. Daarnaast kan de verlichting aangepast worden aan de mood.”

Ronde vormen
Graziosi Progetti hanteerde bij het ontwerp voor de winkels drie zones: bij binnenkomst vind je een subtiele display van producten waaronder seizoensgebonden items, zoals bijvoorbeeld badkleding. Daarna kom je in een zone die meer een lounge sfeer heeft, waar je even kunt zitten en op een scherm informatie over de verschillende merken kunt bekijken. De derde zone is wat meer besloten, omdat hier de paskamers zijn. De overgangen tussen deze zones  zijn gemarkeerd met bogen. Graziosi: ”Ik vond de winkelinterieurs wat hoekig, wij hebben daarom meer afgeronde vormen toegepast in de vorm van arcades en ronde of afgeronde display elementen.” Deze ronde vormen zijn doorgevoerd tot in de wandsystemen, die in hoogte verstelbaar zijn voor optimale flexibiliteit. Qua presentatie is gekozen voor less is more aldus Aerts “om echt aandacht aan de producten te geven.”

Lichte tinten
Het interieurontwerp van Graziosi Progetti biedt voor deze manier van presenteren de perfecte omlijsting met zachte, lichte tinten voor wanden en plafonds en een chique glanzende keramiekvloer. Graziosi: “We hebben gekozen voor keramiek met marmer effect, maar dan wel in een warmere tint. In de paskamers hebben we vloerverwarming toegepast. Omdat deze vloer makkelijk te reinigen is, konden we een lichte kleur toepassen.” Hierdoor oogt de ruimte veel groter en lichter. “Wij hebben zelfs spots uit het winkelgedeelte  moeten weghalen omdat het zo licht was” verklaart Aerts, “dus het is ook nog eens duurzamer.”

Succesvol
Voor een perfecte ambiance en een gevoel van welbevinden is ook uitgebreid aandacht besteed aan de niet-visuele input. Aerts: “Omdat voor de ideale winkelervaring alle zintuigen belangrijk zijn, hebben we ook muziek en geur ingezet. En wachten bij de kassa is er niet meer bij, want betalen kan via de tablet in de paskamer. We hebben alleen nog tafels waar je aankopen mooi ingepakt worden.” Want dat het streven naar de ideale winkelervaring succesvol is, wordt duidelijk aan het eind van de customer journey: “Vijfennegentig procent van onze klanten met wie we een lingerie styling-sessie hebben, verlaat de winkel met een aankoop.”

Graziosi Progetti creëerde voor lingeriebedrijf Van de Velde het perfect passende winkelinterieur.
Het Belgische Van de Velde ontwerpt en produceert luxe lingerie, en verkoopt deze in eigen winkels –  in Nederland bekend onder de naam Lincherie, in het buitenland als Rigby & Peller. Yan Aerts, Head of Retail bij Van de Velde: “Wij zijn producent van drie lingerie merken, elk met een eigen doelgroep: PrimaDonna, Marie Jo en Andres Sarda. In onze winkels streven wij ernaar deze merken zo goed mogelijk te presenteren, en een unieke winkelervaring te bieden aan onze klanten. Die krijgen bij ons uitzonderlijke service, en altijd het beste advies in een zo aangenaam mogelijke omgeving. Wij verkopen geen bh’s, maar style.”